Perus- ja lukio-opetusta on viime vuosina rukattu uuteen uskoon ihan kunnolla. Aineopetuksesta ollaan siirtymässä ilmiöiden kautta tapahtuvaan opiskeluun, koululaiset halutaan liikkeelle pölyisistä luokkahuoneista ja mitä lie vielä päälle. Pitäisikö samalla biokemian opetus lisätä mukaan?
Niina
Kiitos älypuhelimien, yhä
nuoremmat uivat uutisvirrassa. Nuorilla on ainakin omasta mielestään hyvä
medialukutaito (”Nuoret ja nettilähteiden luotettavuus”-tutkimus). Minua
ei huolestuta nuorten kyky arvioida lähdettä, vanhemmalla väellä vain olisi paljon
opittavaa. Minua huolestuttaa, etteivät kaikki ymmärrä lukemaansa. Kun sinänsä
luotettava lehti tekee tiedeuutisen, se tuppaa olemaan melko pelkistetty.
Silloin on vaikeaa arvioida sisällön käytännön merkitystä. Minusta kaikkien
ihmisten pitäisi ymmärtää vähän perinnöllisyystiedettä, mikrobiologiaa ja
orgaanista kemiaa – eli biokemiaa. Jos biokemia ei onnistu omana aineenaan,
niin toinen mikä voisi auttaa, on tieteellinen ajattelu! Ei minään kuivana
filosofian tuntina, vaan osana kaikkia aineita!
Krista
Ehdottomasti ei - lukujärjestykseen ei kaivata enään yhtään erillistä ainetta pidentämään koulupäivää.
Näin jälkikäteen oon kyllä huomannut, että biokemiakin on mukana toisen asteen opetuksessa (ainakin lukiopuolella) ja jonkin verran jo ihan perusopetuksessakin. Se vain yleensä kulkee biologian seurassa ja joskus harvoin saatetaan kemian (orgaaninen kemia) tai miksei terveystiedonkin (erilaiset testit, esim. veren sokerin mittaus) opetuksessakin käsitellä jotain biokemiallista ilmiötä. Uuden aineen opetuksen sijaan toivoisinkin, että näiden jo opetettavien aineiden yhteydessä tuotaisiin selkeämmin ilmi, että kyseessä on biokemian alan aihe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti