perjantai 14. huhtikuuta 2017

Vieraskynä: Hullun bakteerimuijan biokemian kurssit Würzburgin yliopistossa

Kesä lähestyy ja samalla myös mun biokemian opintojen aloitus täällä Saksassa! Aattelin näin pitkänperjain kunniaksi kertoa tässä postauksessa siitä, että millasia kursseja oon suunnitellut opiskelevani täällä ja miksi. Nää kurssit ei oo vielä alkamassa moneen viikkoon, että en vielä tiedä konkreettisesti millaista luennoilla käyminen ja opiskelu täällä Saksassa sitten on.

Oon suunnitellut käyväni täällä kesälukukauden aikana seuraavat kurssit:

Pathogenicity of microorganisms A
Pathogenicity of microorganisms B
Molecular Oncology
Lab Rotation Oncology
Elektronenmikroskopie und Bildverarbeitung in der Strukturbiologie
A2 Deutch

Listan alkupäässä komeilee kaksi mikrobiologian laitoksen kurssia ja onko se mikään ihme, ku oon tunnetusti tämmönen crazy bacteria lady. Kurssin nimesrä päätellen kurssi käsittelee eri patogeenisia mikro-organismeja eli kaikkea mistä mää just tykkään! Yliopiston nettisivuilla oli todella huonosti kurssi kuvauksia tai tietoa kurssien sisällöstä, niin en tarkalleen tiedä mikä pohjatietotaso kursseille vaaditaan tai mitkä on oppimistavoitteet jne. Mää lähetin mun Learning Agreementin (=dokumentti, jossa on opiskelusuunnitelma ja sen lisäksi vaihtarin, kotiylipiston kv-koordinaattorin eli Jarin ja vaihtoyliopiston yhdyshenkilön allekirjoitukset) biologian koulutusohjelman vaihtarivastuuhenkilölle ja hän sanoi, että mun kurssivalinnat on okei eli varmaan tuun pärjäämään kaikilla suunnittelemillani kursseilla.

Mikrobilsan lisäksi oon valinnut pari onkologian kurssia: Molecular Oncology ja Lab rotation Oncology, joista jälkimmäinen on laboratorioharjoituskurssi. En kyllä yhtään tiedä tarkalleen mitä lab rotation tarkoittaa (eikä taaskaan ollut kurssikuvauksia näkyvillä…), mutta tuo oli ainoa kiinnostavalta kuullostava labrakurssi kesälukukauden aikana. Onkologian labrakurssille otetaan vain 18 opiskelija ja mun vaihtarivastuuhenkilö sanoi, että mun pitää otta yhteyttä kurssin vastuu opettajaan ennen kurssin alkua, että saan tietää, voinko osallistua kurssille vai en.

Viimeinen biokemian kurssi eli tuo Elektronimikroskooppikurssi oli vähän villikortti, että jos en pystykkään esimerkiksi suorittamaan tuota labraharjoitusta. Ja sit lisäksi päätin opiskella täällä toisenkin saksan kurssin ja toivottavasti minulla on tuon kurssin jälkeen A2 -tason saksan kielitaito. Mietin pitkään, että tuleeko mun lukukaudesta liian rankka, koska viimeisellä viikolla A1 -kurssilla mulla meinas mennä hermo akkusatiivien ja datiivien kans. Mutta sitten tulin siihe tulokseen, että jos haluan oppia uuden kielen, niin paras ympäristö sen oppimiseen on nyt täällä vaihdossa.

Kaikki mun valitsemat biokemian kurssit on maisterivaiheen kursseja, koska täällä Würzburgin yliopistossa biokemian kandivaiheen kurssien opetuskieli on saksa. Ja toisaalta, mää oon just ja just valmistumassa kandiksi, niin onko mun järkee enää käydä kandikurssei ku niitä ei ehkä voi lukea mukaan maisteriin? Suurimmassa osassa mun luettelemia kursseja opetuskieli on englanti, mutta joidenkin kurssien kuvauksessa lukee deutch/englich, joten saapa nähdä paljonko niillä kursseilla sitten on opetusta englanniksi. Nuista kursseista kertyy mulle noin 35 op ja mulla on jo suoritettuna se saksan A1 kurssi (8 op). Oon valinnut nuita kursseja ehkä hieman liikaa (tavoitehan olisi siis suorittaa täällä vain 30 op), mutta on varaa jättää joku kurssi pois, jos se opetus onkin enimmäkseen saksaksi tai sisältö on mun tietotasoon nähden liian vaikea.

Mutta, ootan innolla lukukauden alkua ja kurssien alkamista! Varsinkin ootan nuita patogeenikursseja, koska sellasia meillä ei oikeastaan Oulussa ole ja haluan oppia lisää esimerkiksi mun lemppisbakusta S.aureuksesta :)

Eppu

Mun kandi-&vaihtolaiffia voi seurata parhaiten seuraavista somekanavista:
ig: eppuuu_

sc: eppuuuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti