tiistai 11. huhtikuuta 2017

Vieraskynä: Kansainvälisen opiskelijavaihdon ensiaskeleet

Hei *käden heilutus emoji*

Mun nimi on Eevasisko ja oon viittä vaille valmis kandi Oulun yliopistosta biokemian koulutusohjelmasta. Mun sivuaine on ylläripylläri kemia ja hitaasti mutta varmasti valmistuvan kirjallisuusturkielmani aihe on ”Metisilliiniresistentti Staphylococcus aureus”.  Oon kotoisin ihka ihanalta Pohjois-pohjanmaanlta pienestä Oulaisten kunnasta. Oon elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni böndellä ja sen huomaa viimeistään mun vahvasta murteesta.

Oon tällä hetkellä saksassa vaihdossa ja kirjottelenkin tätä postausta yliopiston pääkirjastossa. Biokemian osa-alueista lähinnä mun sydäntä on mikrobiologia sekä onkologia ja ehkä siksi mää valitsinkin vaihtokohteekseni Würzburgin yliopiston, koska täällä on tarjolla kursseja mun kiinnostuksen kohteista eikä näitä sisältöjä opeteta meillä Oulussa niin laajasti. Lisäksi mua on aina kiinnostanut Saksa ja sen monipuolinen teollisuus, joten päätin hakeutua kandiopintojeni aikana tänne Saksaan vaihtoon.

Kuva 1. Würzburg am Main. Tää kaupunki on best.

Saksassa kesälukukausi alkaa vasta 24.4., mutta mää saavuin tänne jo 6. päivä maaliskuuta. Nyt varmaan herää kysymys, että miksi muutin tänne melkeen kaksi kuukautta ennen itse opintojen alkua. No siksi, että halusin osallistua vaihto-opiskelijoille ilmaiselle saksan kielen intenssiivikurssille ja mulla ei oikeestaan ollut opintoja jäljellä/kursseja käymättä Oulussa. Ennen Würzburgiin saapumista osasin saksaa ehkä kaksi sanaa, joten nopea ja tiivis saksan kielen alkeiskurssi tuli todellakin tarpeeseen. Intenssiivikurssi kesti maaliskuun ajan ja sain siitä A1 tason todistuksen saksan kielitaidosta. Kolmas syy jo maaliskuussa Saksaan muuttamiselle oli se, että täällä saksassa opiskelija-asunnot vuokrataan koko lukukauden ajaksi, eli minun tapauksessa kämppäni vuokrasuhde täällä Saksassa alkoi jo 1.3.2017 ja loppuu syyskuun 30. päivä. Eli jos oisin tullut tänne vasta huhtikuun loppu puolella, olisin joutunut maksaan ”turhasta” maaliskuun vuokran tänne Saksaan.

Samalla saksan A1 kurssilla minun kanssani oli paljon mukavia vaihto-opiskelijoita ympäri maailmaa. Meille muodostui heti yhtenäinen porukka, jonka kassa olemme käyneet lounaalla ennen saksan luentoja tai tutustumassa viikonloppuisin Würzburgin yöelämään. Lisäksi kurssin opettaja oli tosi hyvä, jämpti ja nuori, mikä teki saksan opiskelusta entistä mukavampaa ja helpompaa.

Kuva 2. Saksan intenssiivikurssin porukka. Viimesenä päivänä kurssia koko porukka kokoontui yhteen Zentrum für Sprachen pihalle. Jokainen oli valmistanut oman maansa ruokia ja niitä sitten yhdessä maisteltiin ja vietettiin ihana aurinkoinen perjantai yhdessä. Amerikkalaiset toivat mäkkäristä ranskiksia, italialaset tomaattipastaa ja slovakialainen poika toi kotimaansa viiniä. Itse olin hieman laiska ja toin mukanani vain kaksi rasiaa salmiakkia, mutta mikä muu olisi suomalaisempaa kuin tuo musta ”karkki”, joka saa ulkomaalaiset irvistämään.

Olen siis vaihdossa Würzburgin yliopistossa kesälukukauden 2017 ajan. Kesälukukausi alkaa vasta 24.4. ja kurssien luennot loppuvat 27. heinäkuuta kieppeillä. Eli just silloin kun Suomen opiskelijakavereilla alkaa hurja vapun vietto, niin mää saan istahtaa luentosalin penkille. Kurssien tentit pidetään elokuun alkupuolella ja siinä elokuun puolivälissä tai loppupuolella mun ois tarkotus palata takaisin Suomeen ja rakkaaseen Ouluun <3 Mullois kans hurja haave tehdä harjoittelu täällä elokuun ajan (koska mun kämpän vuokrasoppari kestää syyskuun loppuun asti), mutta ainakaan vielä mulla ei oo ollut aikaa etsiä harkkapaikkoja, niin saapa nähdä. Lisäksi saksalaiset on pelotellu meitä vaihtareita heinä-elokuun yli +30 asteen helteillä, joten en tulisko siitä harjottelun tekemisestä tuossa helteessä mitään.

Oon todella paljon tykännyt olla täällä Saksassa. Oon saanut kavereita, kämppiselämä sujuu hyvin ja täällä on helppo liikkua joko julkisilla tai kävellen. Würzburgin kaupunki on niin paljon erilainen kuin Oulu tai muutkaan Suomen kaupungit ja musta tuntuu et ihmettelen tän kaupungin kauneutta joka päivä. Saksalaiset ovat todella ystävällisiä ja avuliaita. Musta tuntuu, et rakastun tähän kaupunkiin päivä päivältä enemmän.

Eppu

Mun kandi-&vaihtolaiffia voi seurata parhaiten seuraavista somekanavista:
ig: eppuuu_
sc: eppuuuu



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti